Monday 21 May 2012

PERATURAN PERPUSTAKAAN

Pengguna Perpustakaan PSAS mesti mematuhi peraturan-peraturan berikut:

  1. Hanya pengguna yang berdaftar atau memperolehi kebenaran bertulis daripada Pengurusan sahaja dibenarkan menggunakan Perpustakaan
  2. Pengguna perlulah sentiasa memakai kad pelajar/staf dan mematuhi peraturan rupadiri semasa berada di sekitar kawasan Perpustakaan.
  3. Pengguna tidak dibenarkan makan, minum, membuat bising, merokok, tidur, berdua-duaan, menggunakan telefon bimbit, memakai sebarang jenis jaket @ baju sejuk kecuali baju bengkel, melakukan kerosakan (menanda, mengoyak atau memusnahkan bahan) atau melakukan sesuatu yang akan menjejaskan suasana pembelajaran di Perpustakaan.
  1. Pengguna tidak dibenarkan membawa masuk selain peralatan yang digunakan untuk proses pembelajaran. Barang-barang persendirian hendaklah di simpan di bilik depository. Keselamatan barang persendirian adalah tanggungjawab pengguna.
  2. Pengguna TIDAK DIBENARKAN memberi, membenarkan atau menggunakan kad / kod pengenalan diri   pengguna kepada pengguna lain bagi tujuan Sirkulasi (PEMINJAMAN /PEMULANGAN/ PEMBAHARUAN (RENEW) /SEMAKAN DENDA). Tindakan TEGAS akan diambil kepada pengguna yang berbuat demikian. 
  1. Pengguna perlu mematuhi peraturan bilangan buku yang benarkan dan bertanggungjawab di atas pemulangan dalam tempoh yang ditetapkan.
           Pengguna
Koleksi
Tempoh
Kakitangan Akademik
Kakitangan Sokongan
Pelajar
10 bahan
5 bahan
5 bahan
4 minggu
4 minggu
3 minggu
  1. Peminjam adalah bertanggungjawab terhadap bahan yang dipinjam. Denda akan dikenakan ke atas bahan Perpustakaan yang lewat dipulangkan mengikut kesalahan kelewatan.
Bil.
Kategori bahan
Kadar denda (RM)
i.
Rak terbuka
0.10 sehari
ii.
Bahan hilang / rosak (koleksi Tempatan / Luar negara)
Harga bahan hilang + RM20.00 (Perkhidmatan) + Denda
(bilangan hari lewat)
iii.
Koleksi Sumbangan (Tempatan / Luar Negara) Bahan hilang / rosak
Had maksima RM100.00 (Bahan tempatan) + RM20.00 (Perkhidmatan) + Denda (bilangan hari lewat)

Had maksima RM125.00 (Bahan Luar Negara) + RM20.00 (Perkhidmatan) + Denda (bilangan hari lewat)
**Akta Perpustakaan Negara Malaysia 1995 (Perkhidmatan- Seksyen denda )  dan Garis Panduan Perpustakaan dan Pusat Sumber KPTM 2005

8.        Pengguna (kakitangan akademik dan sokongan) yang masih tidak memulangkan bahan rujukan akan dikenakan tindakan tatatertib:
(i)    Denda tertunggak  sebanyak RM5.00 dan ke atas, secara automatik mereka tidak dibenarkan  menggunakan semua perkhidmatan Perpustakaan dan
            (ii)     Selepas 30 hari dari tarikh pemulangan, bahan rujukan tersebut dianggap hilang dan denda
                   mengikut  bilangan no. 7(ii & iii).
  1. Segala urusan di kaunter Perpustakaan akan tamat 15 minit sebelum waktu Perpustakaan ditutup. Semua pengguna perlu meninggalkan Perpustakaan dengan segera.
  2. Kakitangan Perpustakaan berhak mengarah atau melarang pengguna daripada masuk atau menggunakan sebarang kemudahan sekiranya pengguna didapati telah melanggar peraturan yang telah ditetapkan oleh Perpustakaan.

No comments:

Post a Comment